in search of traces
I have never discovered painting – painting has always been part of my life.
Born in 1972, I was raised as the third child in a family, where creativity has always
been lived and where I was always supported in my own. Creative activities such as playing
music, doing handicrafts, drawing and painting have been my favourite past-times since
early childhood. I was 8 years of age when I was given my first easel, which has been with
me until today. But soon I discovered that some applicational techniques will only
succed in a horizontal position. As a self-trained painter I gathered my first experience
with a vast variety of styles. With crayon made of wax, coloured pencils, pencils, coal, later
with water color and Acryl. I was especially enthousiastic about colours, because they
also touched me emotionally. Today, colors are an option to influence directly the soul and
heart of the contemplator. Already at an early age I accepted assignements by family,
friends, schools as well as associations.
Material used
Acryl has shown to be very well suited for my art style, because it reflect some degree
of transperancy as well as solidness, which both support my painting style. Today most of
my works are being created on canvas, some paintings on polystyrene, wood or Tiles.
Some works even combining various materiels such as paint-brushes, clothes, roses, glowing
lights and/or materials such as sand and/or paper.
(sorry; no more translate in english)
Technik
Seit einiger Zeit bediene ich mich der Spachtel-Technik, welche ich weiter entwickelte
und mit anderen Techniken kombiniere. Meine Werke entstehen somit in einer Mischtechnik.
In aufwändigen Arbeitsprozessen trage ich Schicht für Schicht Farbe auf die Leinwand auf,
welche teilweise wieder abgewaschen, abgekratzt, durchritzt und/oder überspachtelt
wird. Intensives Kratzen lässt die Gewebestruktur der Leinwand sichtbar werden. Bei einigen
Werken wird der Farbe zudem vor oder nach dem Auftragen Sand beigemischt. Mit
Japanmesser oder auch diversen anderen Gegenständen erziele ich Löcher, welche zum
Teil mit Nähnadel und Faden wieder asymetrisch und lückenhaft zugenäht werden.
Individuell zum Bild passend, belasse ich die entstandenen Aufschürfungen oder trage Farbe
von hinten auf, so dass die Farbe von vorne zu sehen ist und durch die Fäden durchquillt.
Auf diese Weise entstehen dicht gewobene Liniennetze, grafische Muster und Strukturen
die kaum noch einer kompositionellen Kontrolle unterliegen.